Over Mandala

Mandala is een magische cirkel die verbinding creëert met alles en iedereen om zich heen: de ouders, de kindbegeleiders, de buren en de multiculturele omgeving van Elsene. Binnen, in de kern van de Mandala, ontstaat er een ruimte waar het kind zich veilig en vol vertrouwen kan voelen. Het is een huis waar je kind met plezier naartoe komt en waar we samen op ontdekkingsreis gaan. Vanuit je kern – je hart, je lichaam – zoek je de grenzen op. Omgekeerd, vanuit je grenzen zoek je naar de kern. We volgen de behoeften van elk kind en bieden een ruimte voor zelfexpressie en zelfontplooiing. Onze ouders maken deel uit van de ontwikkeling, het vertrouwen, het delen van de zorg, zelfstandigheid en zelfontplooiing. Elk kind is uniek

Mandala heeft drie leefgroepen: de Zonnetjes, de Maantjes en de Sterretjes. In onze verschillende groepjes vinden we de natuurelementen terug. 

Missie en Visie

Mandala is een plaats waar elk kind, elk gezin – hoe die er ook uit moge zien – en elke medewerker zich thuis voelt!  

In onze pedagogische werking en visie staat het kind centraal (hart van de bloem); om zijn ontwikkeling alle kansen te bieden gaat de aandacht in de eerste plaats uit naar het creëren van een vertrouwensband, niet alleen met het kind, maar ook met zijn ouders. Wij benaderen elk kind individueel en moedigen het tegelijkertijd aan respect te hebben voor ieders eigenheid. We hebben niet alleen oog voor zijn sociale ontwikkeling, maar ook voor zijn gevoelens en zijn emotionele ontwikkeling, zijn zintuigelijke en motorische ontwikkeling, zijn denk- en taalontwikkeling. We hebben op elk ogenblik oog voor zijn welbevinden en betrokkenheid, we moedigen zelfsturing aan en bevorderen zijn zelfvertrouwen en positief zelfbeeld door een klimaat te scheppen dat voldoende veiligheid, warmte en geborgenheid biedt.

We willen elk kind alle kansen aanreiken om zijn talenten te ontwikkelen zodat het volop kan groeien en openbloeien in een voor hem uitdagende en stimulerende omgeving met een extra oog voor sociale en culturele context.

Een team met een kwalitatieve opvang; gelijke kansen; kwetsbare gezinnen; ouders evenwaardige partners in de opvoeding; huiselijke sfeer; voorspelbaar dagritme; zich veilig-en vrij voelen om de wereld te ontdekken; gestimuleerd om de creativiteit de vrije loop te laten.


Pedagogische kwaliteit

Created with Sketch.

We volgen het pedagogisch raamwerk. We bieden de kinderen ontwikkelingskansen via de ervaringsgebieden. We werken met een wekelijkse planning met een voorspelbaar dag verloop en dagelijks terugkerende gebeurtenissen, met de nodige flexibiliteit om rekening te houden met het ritme van het kind. 

  • Communicatie en expressie (taalontwikkeling, meertaligheid, verbale- en creatieve expressie); 
  • Verkennen van de wereld (fysische- en maatschappelijke wereld, verstandelijke ontwikkeling en diversiteit); 
  • Lichaam in beweging: een rijk aanbod binnen- en buitenruimte; kinderen hebben hun vaste klas/kamer; gevarieerd spelaanbod; buiten spelen; wandelen; we kunnen vuil worden!
  • Ik en de ander (positieve identiteit, emotionele- en sociale ontwikkeling,  verbondenheid en zin voor initiatief). Kinderen maken zelf hun keuzes.


We hebben oog voor het welbevinden en betrokkenheid van het kind. Via het Ziko-Vo portret (om de 6 maanden) bespreken wij elk kindje met de ouders.

Gezinnen en diversiteit

Created with Sketch.

Zij vormen de basis , zij zijn de bladeren aan onze pedagische bloem. Samenwerking en overleg zijn essentieel. Communicatie, wederkerigheid en respect voor elkaar vormen hierin de fundamenten van een kwaliteitsvolle samenwerking. We willen onze ouders dan ook actief bij de opvang betrekken (luisteren) en zo de betrokkenheid verhogen. 

We gaan respectvol om met de normen en waarden van de gezinnen. Door een open communicatie (openheid) werken we drempelvreesverlagend. Ons kinderdagverblijf wil een verbreding van de gezinsopvoeding zijn door een opvoedingsmilieu aan te bieden waarin kinderen andere ervaringen kunnen opdoen dan thuis. Nauw samenwerken met gezinnen; ouders en kind zijn partners voor de opvoeding; wenperiode; breng- en haalmomenten gebruiken we om info door te geven; heen en weerschriftjes; via mail; via scherm; telefoon. We staan open voor vragen en opmerkingen ter verbetering van de opvang. Ouders zijn van cruciaal belang om het kind de beste zorg te bieden. We houden vaak groepsactiviteiten. 

Werking

Created with Sketch.
  • We hebben een opvang voor 35 kinderen, en verdelen de kinderen over 2 groepen: De Eekhoorntjes waar plek is voor 18 kinderen en de Hertjes waar er plek is voor 17 kinderen.
  • We zijn open van maandag tot en met vrijdag van 7u45 tot 18 uur. 
  • We verzamelen ’s morgens en ’s avonds in 1 groep. Als onze tweede begeleider er is splitsen we naar onze groepen. Dit is meestal rond 8u.
  • We hebben een rijk activiteitenaanbod en waar buitenspelen, bewegen en wandelen centraal staan. We gaan regelmatig met onze speciale wandelkar erop uit.
  • We werken in verticale groepen. De kinderen blijven de volledige periode bij dezelfde groep en kindbegeleiders. 


We hebben hier bewust voor gekozen: 

  • Omdat we de interactie tussen kinderen van verschillende leeftijden belangrijk vinden.
  • Leren tussen de kinderen: het is belangrijk dat jonge kinderen van oudere kinderen leren.
  • Verhogen van het welbevinden van de kinderen: we hebben een speciale zone voor de allerkleinsten, waar de ‘lopers’ uit je groep niet door kunnen. Ook buiten maken we een aparte zone.
  • De kindbegeleiders leren ook op een andere manier hun dagindeling inplannen.
  • Het is meer een thuissituatie, een huiselijke sfeer. Broer(s) en zus(sen) zitten hier ook samen.
  • Er is een open deur beleid: verschillende leeftijden samen.
  • We houden van een respectvolle omgeving en geven de nodige groeipatronen mee tijdens de ontwikkeling van het kind. 

Communicatie

Created with Sketch.

Ouderbetrokkenheid is voor ons een continu proces via dagelijkse informele contacten tijdens de breng- en haalmomenten, deelname aan activiteiten, informatieuitwisseling over de ontwikkeling van het kind. Een open communicatie met de ouders op dagbasis via een gesprek of via telefoon of via mail. Er is dus een voortdurende dialoog voor emotionele en sociale steun. Ook overleg over  om de opvang vorm te geven. Er bestaat een mogelijkheid om als ouder deel te nemen aan een activiteit samen met de kinderen, bijvoorbeeld: meebrengen van knutselmateriaal, foto’s voor de familiemuur, welkom in eigen taal, voorlezen, muziek maken, zingen, wandelen en knutselen.

De mening van de ouders is belangrijk en hiervoor hanteren wij een evaluatieformulier na de eerste maand van de opvang en nog andere sleutelmomenten.

Opdat ouders zouden meevolgen met al onze activiteiten en het groeiproces van hun kindje kunnen opvolgen werken we met een elektronisch heen-en weerschriftje. Dit is het paspoort van onze kinderen. Meer digitaliseren binnen de werking willen we zeker realiseren. Ook maken we gebruik van infoborden aan het onthaal en aan de leefgroepen, een opendeurpolitiek met de leidinggevende, we hebben een nieuwsbrief (waar ook ouders kunnen meeschrijven), we hebben een opmerkingsboekje voor reflectie van de ouders, tevredenheidsmeting, klachtenmap.

Deelnemen aan activiteiten zoals een vormingsavond, ouderavond, mee feesten organiseren, ouderraad, participatieprojecten. We beogen dat ouders: mee leven, mee doen, mee denken en mee beslissen: zorgen dat we als kinderdagverblijf inzetten op alle 4 niveaus: passieve en actieve betrokkenheid!!

Ons kinderdagverblijf stelt ouders in staat hun gezinstaken te combineren met andere activiteiten zoals werk of opleiding en maakt daardoor maatschappelijke participatie van ouders mogelijk.
Ons kinderdagverblijf draagt bij tot de verbondenheid van mensen door ouders in staat te stellen om elkaar te ontmoeten, van elkaar te leren en respectvol met elkaar om te gaan. Gelijke kansen voor kinderen, maar ook voor volwassenen mannen en vrouwen. Ouders hebben contact met verschillende ouders en dit is een bron voor het delen van informatie.